موزه میهو در
جنوب شرقی کیوتو ژاپن، نزدیک شهر شیگاراکی، در استان شیگا واقع شدهاست. این مرکز
همچنین مقر اصلی یک گروه مذهبی جدید بنام شومیکای است که توسط میهوکو کویاما تأسیس
شدهاست.
این موزه رؤیای
میهوکو کویاما (به نام او نامگذاری شده) بنیانگذار سازمان مذهبی شینجی شومیکای که اکنون گفته میشود حدود ۳۰۰۰۰۰ عضو در سراسر جهان دارد. بعلاوه، در دهه ۱۹۹۰ کویاما ساخت موزه را در نزدیکی معبد شومی در
کوههای شیگا احداث کرد.
مجموعه
موزه میهو در
ژاپن ۱۲۰۰
اثر از جغرافیای تاریخ و تمدن ایران و ۳۳ اثر ساسانی و صدها اثر دوران هخامنشی
دارد بر اساس کتاب موزه میهو
MUSEUM,Takeshi,Umehara,
south wing,1997 MIHO
بخشی از آثار
باستانی در این موزه مربوط به تمدن آمودریا است (Oxus Civilization گنجینه ای بسیار گرانبها که در منطقه مرزی افغانستان و تاجیکستان کشف
و بعدها توسط باندهای مافیایی به سرقت رفت بخشی از گنجینههای طلایی ذوب و به طلا
فروشان فروخته شدهاست بقیه اشیا سر از گنجینههای اروپایی درآورد و بخشی از آن به
گنجینه دار ژاپنی فروخته شد. موزه میهو مجموعه
خصوصی اشیا عتیقه آسیایی و غربی میهوکو کویاما را در خود جای دادهاست که سالها
قبل از افتتاح موزه در سال ۱۹۹۷ توسط سازمان شومی در بازارهای جهانی خریداری
شده بود . در حالی که کویاما از اوایل دهه ۱۹۵۰ شروع به خرید ظروف مخصوص مراسم چای
سنگی کرد، عمده خرید این موزه در دهه ۱۹۹۰ انجام شد. بیش از دو هزار قطعه در مجموعه دائمی
وجود دارد که تقریباً ۲۵۰ قطعه در هر زمان نمایش داده میشوند.
در میان اشیا موجود در این مجموعه بیش
از ۱۲۰۰ شی
وجود دارد که به آسیای میانه دوران امپراتوری هخامنشی مربوط میشود.
آثار تمدن ایرانی
در موزه میهو
دستکم ۳۳ اثر بسیار گرانبها و کمنظیر در موزه
میهو ژاپن مربوط به دوره ساسانی است که برخی از آنها عبارتند از:
جام ایران،
ساسانی نور قهوه ای مایل به قرمز، نور بژ، شیشه بیرنگ است.
بشقاب با حیوانات
شکار شاه ایران دوره ساسانی.
گلدان ایران،
دوره ساسانی نقره ای زراندود
جفت پارچ با
الگوی سه پره ایران، دوره ساسانی نقره ای طلایی.
جام تخم مرغ شکل
از ایران در موزه میهو ژاپن سده یازدهم یا دوازدهم میلادی جنس:طلا
جام سه مرد ایستاده
که با گلهای رز از یکدیگر جدا شدهاند. از ایران سده ۱۳ یا ۱۴ پیش از میلادجنس: الکتروم
تکوک شکل بز کوهی
ششم پیش از میلادجنس: نقره، الکتروم ظرف تزیین شده با حیوانات مختلف از جمله شیر و
بزکوهی
هفتم پیش از میلادجنس:
نقره
اثر باستانی از
شهر بوکان ایران که در موزه شرق باستان در توکیو قرار دارد یک بز کوهی سفالی
لعابدار
ظرف به شکل
حملهٔ شیر به گاو سده هشتم تا ششم پیش از میلادجنس: نقره و طلا
تنگ آب با دستههایی
به شکل بز کوهی و بز کوهی بالداراز ایران ششم پیش از میلادجنس: نقره و طلا
جام با نقش گوزن
در میان درختان هزارهٔ نخست پیش از میلادجنس: طلا
کتری با تندیسکهای
بز کوهی دوران: پیش هخامنشی سده هفتم پیش از میلادجنس: نقره
گلدان باریک
گلابی شکل، با یک لبه عمودی، گردن باریک، یقه مهره ای و پای تخت، با چهار چهره زن
رقاص برهنه تزئین شدهاست، که هر کدام در یک چهارم بوده و به سمت یکی از چهرههای
مجاور قرار گرفتهاند.
موبدان موبد
ساسانی کرتیر (کردیر) بالاتنه ساخته شده از برنز با چشمانی سیمین/نقرهای، بخشهایی
از آذین این پیکره نیز نقرهکاری شدهاست. کرتیر همانند نگاربرجستههایش نشان قیچی
بر کلاه خویش دارد و بدون ریش است. نگهداری در گنجینه میهو ژاپن
تعدادی از آثار
ساسانی در موزههای توکیو و نارا نگهداری میشوند.
بسیاری از موارد
موجود در این مجموعه برخی از محققان ادعا کردهاند که این اشیا بخشی از گنجینه Oxus است که اندکی پس از کشف آن در سال ۱۸۷۷ توسط غارتگران از دست رفته و بخشی از
آن در سال ۱۹۹۳ در افغانستان دوباره کشف شدهاست. آثار معروف به مجموعه آمودریا صدهها
اثر دوره هخامنشی و ساسانی بودهاست که احتمالاً در پی حمله مهاجمان در معبدی مخفی
شده بود. با این وجود وجود یک مکانیابی منحصر
به فرد برای خریدهای میهو و موزه بریتانیا مورد چالش قرار گرفتهاست.
بسیاری از موارد
موجود در این مجموعه با همکاری فروشنده هنر نوریا شی در طی فقط شش سال به دست آمد و برخی از آنها منشأ مشخصی ندارند در
سال ۲۰۰۱
موزه اذعان کرد که مجسمه Boddhisatva در قرن ششم در مجموعه خود همان مجسمه ای است که در سال ۱۹۹۴ از یک باغ عمومی در استان شاندونگ چین
به سرقت رفتهاست، با توافق با دولت چین برای بازگرداندن آن در سال 2007 انجام شد
سبک معماری داخلی IM Pei در موزه میهو
میهوکو کویاما و دخترش هیرکو کویاما، معمار IM Pei را برای طراحی موزه میهو سفارش دادند. طرح IM Pei، که وی آن را Shangri-La نامید، در یک چشمانداز تپه ای و جنگلی اجرا میشود. تقریباً سه چهارم ساختمان ۱۷٬۴۰۰ متر مربعی در زیر زمین واقع شدهاست که از بالای یک کوه صخره ای تراشیده شدهاست. سقف یک سازه بزرگ شیشه ای و استیل است، در حالی که دیوارهای خارجی و داخلی و کف آن از یک سنگ آهک گرم بژ رنگ از فرانسه ساخته شدهاست - همان ماده ای که Pei در سالن پذیرایی لوور استفاده کردهاست. مهندس سازه این پروژه Leslie E. Robertson Associated بود. پیشتر برج ناقوس درمیسونو، مرکز بینالمللی و مرکز معنوی سازمان شومی را طراحی کرده بود. برج ناقوس از پنجرههای موزه دیده میشود.
No comments:
Post a Comment